Chai - me love!

Smakade nyss på mitt nykokade Chai. Det blev ganska misslyckat, men sen kom jag på vad som var fel.. Jag hade använt malen Kanel och Ingefära så der klumpar ihop sig och lägger sig på botten och blir sk*t starkt! Fick sila det genom en handduk (Har hört att det ska fungera). Tror att det gjorde det också!

För Chaiälskare så kommer receptet här:

1 msk ingefära
ca ½ msk kanel
ca 10 hela nejlikor
5 dl mjölk
1 liter vatten
3 tepåsar (helst Earl Grey eller annat "vanligt" te, inte jordgubbste & dyl)
1-1.5 dl socker beroende på hur sött du vill ha det.
Kardemummakapslar. Vet inte hur många.. Ta i typ 10 stycken ;)

Först blandar man Kanel, Ingefära, Nejlikor, Kardemumma och vatten och låter det koka i 10 minuter. Häll i mjölk och socker, låt koka. Lägg i tepåsar o låt det dra en stund.
klart! Gå på magkänsla, jag hade tappat bort receptlappen, så såhär gjorde jag, men det blev gott ;D

(jag gjorde utan kardemumma. kom på i efterhand att man skulle ha det i, men skit samma, det blev ju gott ändå!)

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: susan & tyra

Kikar in...



Nyår på onsdag.. Ska du göra nåt speciellt ;)



Fin blogg !



kramar <3

2008-12-28 @ 20:55:29
URL: http://tyrassusans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0